|
|
|
|
КрАЗ KrAZ 255
Kolczan - 12 gru 2006, o 17:42
" />КрАЗ KrAZ 255
[hr]
HISTORIA
W 1965 roku Kremenczugska fabryka samochodów rozpoczęła produkcję nowego modelu ciężarówki Kraz 255B. Samochód został wyposażony w nowy o?miocylindrowy silnik JaMZ-238 typu Diesel. Konstrukcja samochodu Kraz 255B jest oparta na wcze?niejszej wersji Kraz 214. Zmiany jakie wprowadzono dotyczyły zewnętrznych elementów. Poprawiono układ hamulcowy, pneumatyczny i kilka elementów mechanicznych. Konstrukcję wykorzystywano w krajach byłego bloku komunistycznego. Na pocz?tku lat 70 pojazd wprowadzono do Ludowego Wojska Polskiego i po dzień dzisiejszyjest używany w nieznacznym stopniu. Ze względu na uniwersaln? konstrukcję Kraz-a 255B powstała na jego podwoziu do?ć duża ilo?ć sprzętu technicznego. W 1979 roku zakończono produkcję Kraza-a 255B.
OPIS KONSTRUKCJI
Samochód ciężarowy terenowo-szosowy Kraz 255B ma napęd na wszystkie koła jezdne i jest przeznaczony do przewożenia ładunków oraz holawania przyczep w różnych warunkach drogowych. Układ przeniesienia napędu posiada: sprzęgło cierne dwutarczowe, suche z cylindrycznymi sprężynami dociskowymi. Skrzynia biegów ma pięć biegów do jazdy w przód oraz jeden w tył. Dwa synchronizatory typu bezwładno?ciowego zapewniaj? płynne wł?czanie 2-3 i 4-5 biegu. Skrzynka rozdzielcza składa się z dwustopniowej dodatkowej skrzynki, wła?ciwejskrzynki rozdzielczej z międzyosiowym mechanizmem różnicowym napędu tylnych mostów z napędu na przedni most i skrzynki odbioru mocy napędzaj?cej wyci?garkę. Układ wałów napędowych składa się z pięciu wałów i po?redniego łożyska w napędzie tylnego mostu. S? to wały napędowe typu otwartego, rurowe; przeguby krzyżaków wału napędowego wyposażone s? w łożyska igiełkowe. Most ?rodkowy i tylny s? jednakowe konstrukcyjnie - posiadaj? przekładnię główn? dwustopniow? złożon? z pary kół zębatych stożkowych o zębach ?rubowych i pary kół zębatych czołowych z prostymi żębami. Półosie przedniego mostu maj? przeguby homokinetyczne. Pochwy półosi wprasowane s? w obudowę mostów. Rama wykonana jest z dwóch podłużnic o przekroju ceowym, które poł?czone s? pięcioma poprzeczkami. Z przodu i z tyłu ramy umieszczone s? zderzaki i urz?dzenia holownicze. Na tylnej poprzecznicy ramy zainstalowany jest zaczep do holowania, a na przedniej holownicze widełki z gumowymi amortyzatorami. Przednie zawieszenie samochodu usytuowane jest na ?rodku półeliptycznych resorów, których końce zamocowane s? w gumowych poduszkach oporowych wsporników. Resory pracuj? wspólnie z dwoma teleskopowymi amortyzatorami. Tylne zawieszenie wahaczowe, na dwóch podłużnych półeliptycznych resorach, których końce swobodnie opieraj? sie na cylindrycznej powierzchni specjalnych wsporników. Siły poruszaj?ce samochód oraz moment i reakcje powstaj?ce przy hamowaniu przenoszone s? za pomoc? dr?żków reakcyjnych. Samochód posiada koła beztarczowe za zdejmowanymi pierscieniami obrzeży. Ł?czna ilo?ć kół - siedem; dwa przednie, cztery tylne i jedno zapasowe. Zbieżno?ć kół mierzy się wg powierzchni czołowych bębnów hamulcowych. Opony posiadaj? szeroki profil, a ci?nienie jest sterowane poprzez centralny układ regulacji ci?nienia powietrza w ogumieniu. Ci?nienie w granicach od 3,5 do 1,0 kg/cm[sup]2[/sup] w zależno?ci od warunków drogowych. Wyci?garka znajduje sie w ?rodkowej czę?ci pojazdu pod skrzyni? ładunkow?. Posiada poziomy bęben i jest wyposażona w układaczliny z ogranicznikiem nawoju liny, hamulec ta?mowy i urzadzenia zabezpieczaj?ce. Robocza długo?ć liny wynosi 55 m, a jej ?rednica to 21 mm. Kabina metalowo-drewniana zamknięta, trzymiejscowa z regulowanym fotelem kierowcy i dwumiejscowym siedzeniem dla pasażerów. Kabina jest wyposażona w nagrzewnicę, otwory wentylacyjne, pneumatyczne wycieraczki przednich szyb, dmuchawę kieruj?c? ciepłe powietrze na przednie szyby, wentylator chłodz?cy kierowcę, lusterka wsteczne, skrzynkę na rzeczy, kieszeń na dokumenty, popielniczkę, rozkładan? pryczę do spania, osłonę przeciwsłoneczn?. Na pulpicie s? zainstalowane instrumenty kontrolne, szybko?ciomierz, amperomierz, wskaÄ˝nik poziomu paliwa w zbiornikach, wskaÄ˝nik temperatury wody, wskaÄ˝nik ci?nienia oleju w układzie smarowania silnika, wskaÄ˝nik ci?nienia powietrza w układzie hamulcowym i ci?nienia w ogumieniu. Skrzynia ładunkowa wykonana jest z metalui posiada otwieran? tyln? klapę. W przedniej czę?ci podłogi znajduje się luk do obsługi wyci?garki. Skrzynia wyposażona jest w odejmowane ażurowe nadstawki ?cian i składane boczne ławki, pał?ki do zamocowania brezentowego pokrycia, fartuchy i uchwyt łopat, kilofów itp. W przedniej czę?ci skrzyni znajduja sięskrzyni znajduj? się gniazda do ustawiania pał?ków po zdjęciu brezentu.
KRAZ 255W ci?gnik siodłowy jest modyfikacj? Kraza 255B (bez wyci?garki ,skrzyni odbioru mocy i skrzyni ładunkowej) i służy do holowania naczepy.
[hr]
OGÓLNE DANE
lnapęd 6x6llŁadowno?ć samochodu - 11950 kgllCałkowita ładowno?ć holowanej przyczepy:
l na drogach o twardej nawierzchni - 50 tll na drogach gruntowych i w terenie - 20 tl llCiężar samochodu z wyposażeniem - 11950 kgllMasa własna - 11350 kgllMaksymalna prędko?ć z pełnym ładunkiem - 71 km/godz.llZużycie paliwa z pełnym ładunkiem, bz przyczepy - 38 l/100kmllRozstaw osi - 5300 mmllRozstaw kół - 2160 mmllPrze?wit poprzeczny samochodu z ładunkiem - 360 mmllWymiary gabarytowe:
ldługo?ć - 8645 mmllszeroko?ć - 2750 mmllwysoko?ć do szczytu kabiny (bez ładunku) - 2940 mmllwysoko?ć do przykrycia brezentowego (bez ładunku) - 3170 mmllwysoko?ć do poziomu skrzyni ładunkowej - 1640 mml llskrzynia ładunkowa - metalowa
ldługo?ć - 3770 mmllszeroko?ć - 2185 mmllwysoko?ć - 800 mml llPromien skrętu - 13 mllGłęboko?ć brodzenia - 1 mllNajmniejszy zewnetrzny promień zawracania - 14 mllSilnik - JaMZ-238, wysokoprężny czterosuwowy , widlasty (90°), o?miocylindrowy; o pojemno?ci 14,86 L; moc silnika - 240 KM przy 2100 obr./min; maksymalny moment obrotowy przy predko?ci 1500 obr/min. - 90 kgm; masa silnika 1385 kgllSkrzynia biegów - mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny; Synchronizowane wszystkie biegi prócz 1
lPrzełożenia I-5,26 II-2,90 III-1,52 IV-1,00 V -0,664 R-5,48l llReduktor dwu stopniowy Przełożenia H- 1,23 L- 2,28llPoj. zbiornika paliwa - 2 x 225 lllRozmiar ogumienia - 1300x530x533 mmllWyci?garka - z lin? o długo?ci 65 m i obci?żeniu do 80 kN (8 t)llCentralny system regulowania ci?nienia w ogumieniul [hr]
ZDJĘCIA
[center]
więcej zdjęć: Kraz 255B albo Kraz 255W.[/center] [hr] [right]?ródła: tekst: (c)model kartonowy Kraz 255B wyd. Renova Model; (c)www.hardtrucks.lap.pl zdjęcia: (c)www.tanxheaven.com; (c)www.hardtrucks.lap.pl; (c)www.militaria.bielsko.com.pl; (c)www.tria-motors.ru; (c)www.pvo.guns.ru; (c)www.ast.karelia.ru[/right]
kanioma - 12 gru 2006, o 18:30
" />to sie Pan przylozyl ) fajne fotki:))
NobelEXC - 12 gru 2006, o 18:53
" />To jest chyba najlepsza ciężarówka bloku wschodniego:D wyglada ?wietnie, oczywiscie w wersji na balonówkach... chciałbym kiedys takiego dorwać na testy
miqs - 13 gru 2006, o 14:20
" />Budzi respekt. Jezeli w terenie jest taki dobry jak prawdziwe terenowe ciezarowki to bedzie naprawde jedna z lepszych ciezarowek wschodnich.
NobelEXC - 13 gru 2006, o 17:13
" /> ">Budzi respekt. Jezeli w terenie jest taki dobry jak prawdziwe terenowe ciezarowki to bedzie naprawde jedna z lepszych ciezarowek wschodnich.
piszesz jakby to była nowo?ć i dopiero wchodził do sprzedaży, a przeciez on juz wiele lat dzielnie służy
miqs - 14 gru 2006, o 15:45
" />A faktycznie, pisalem i sie nie zastanawialem To bedzie jedna z lepszych ciezarowek w historii Rosji
Kolczan - 14 gru 2006, o 16:17
" /> ">A faktycznie, pisalem i sie nie zastanawialem To bedzie jedna z lepszych ciezarowek w historii Rosji
miqs99 nie "będzie" tylko "jest", i to od dawna
miqs - 14 gru 2006, o 17:00
" />NO chyba, ze przyszaleja z czyms nowym
NobelEXC - 15 gru 2006, o 14:10
" />Co można robić Krazem w miejscie??
Marcin - 15 gru 2006, o 14:50
" />Hehehe, chyba go nie przyuwaÂżyÂł
miqs - 15 gru 2006, o 16:16
" />Wjechał jak nóż w masło
Kolczan - 16 gru 2006, o 14:55
" />Kurde, szkoda zadrapanego zderzaka.
Kilka zdjęć Kraza ze zlotów w Bielsku-Białej:
(c) www.militaria.bielsko.com.pl
miqs - 16 gru 2006, o 18:36
" />Ciekawe co go zatrzyma?
witek - 17 gru 2006, o 11:23
" />Koszt tego pojazdu z Agencji mienia wojskowego to ok. 5 tys. zÂł wiĂŞc naprawdĂŞ nie duÂżo
NobelEXC - 17 gru 2006, o 13:20
" />dolicz do tego koszty eksploatacji, pali pewnie 80/100, a opony to już wogóle kosmos...
Marcin - 17 gru 2006, o 16:50
" />Przyjemno?ci kosztuj?. ALe chyba warto.
Wojtek K. - 19 gru 2006, o 17:58
" />No pewnie, że warto. To monstrum wszędzie wjedzie. Popatrz choćby na to metrowe błoto ;D
miqs - 20 gru 2006, o 14:15
" />Takiego Kraza powinni dawać wszystkim, którzy wjeżdzaja na teren Polski Moze sobie by przynajmniej kola ni euraali na polskich "autosradach"
Kolczan - 23 gru 2006, o 23:29
" />Kilka filmików z Krazem 255 w roli głównej.
http://www.youtube.com/watch?v=3AYyVlHL2qs&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=f4zyqWbmhcc
Robert G - 11 lut 2007, o 09:02
" />Witam.Zamieszczam link do strony o rzeczonym Krazie.MoÂże kto? posiada wiĂŞcej fotek i informacji? http://softland.com.pl/aerojac/aaa/kraz/kraz214.htm
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalbionteam.htw.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcichooo.htw.pl
|
|
|
|