20 lat systemu ABS



Wojtek K. - 29 sty 2007, o 19:13
" />Nowoczesno?ć na gruncie tradycji: od 20 lat ABS w wyposażeniu seryjnym autobusów Setra
W 1984 r. pierwszy autobus z seryjnym ABS-em
TopClass, ComfortClass i MultiClass na najwyższym poziomie techniki.



Taka naklejka – tu na tylnej klapie Setry S 215 HD – informowała innych uczestników ruchu, że autobus ten hamuje z pomoc? systemu zapobiegaj?cego blokowaniu kół.

Autobusy Setra ł?cz? w sobie tradycję z nowoczesno?ci?, co znajduje potwierdzenie w licznych nowinkach technicznych. W bież?cym roku Setra, marka należ?ca do koncernu DaimlerChrysler, z dum? przypomina wydarzenie o szczególnym znaczeniu dla branży autobusowej. W roku 1984, dokładnie przed 23 laty, Setra wprowadziła ABS – system zapobiegaj?cy blokowaniu kół podczas hamowania – do seryjnego wyposażenia autobusów turystycznych. Był to znacz?cy krok naprzód, który dokonał się po ponad dziesięcioletnim okresie badań i testów.

Już w roku 1970 producent autobusów z Ulm rozpocz?ł, w ?cisłej współpracy z firm? Bosch, prace badawcze nad udoskonaleniem procesu hamowania w autobusach. Rok póÄ˝niej, w 1971 r., poddano testom praktycznym pierwsz? Setrę – model S 200. Cel był następuj?cy: podczas hamowania należy zapobiec blokowaniu się jednego lub większej ilo?ci kół i tym samym zagwarantować stabilno?ć pojazdu także w sytuacjach krytycznych. Dzięki podtrzymaniu zdolno?ci kierowania pojazdem, kierowca powinien być w stanie omin?ć pojawiaj?ce się nagle przeszkody oraz skrócić do minimum drogę hamowania. W roku 1982 Setra po raz pierwszy zaprezentowała działanie ABS w autobusie dwu- i trzyosiowym, za? od roku 1984 system ten wszedł do wyposażenia standardowego autobusów Setra.

Autobusy turystyczne Setra posiadaj? w wyposażeniu seryjnym również ESP
Także dzi? autobusy Setra s? na najwyższym poziomie technicznym. Do najnowszych osi?gnięć należ? m.in.: EBS – system elektronicznego sterowania hamulcami, asystent hamowania, który dzięki inteligentnej technice rozpoznaje sytuację hamowania awaryjnego i wówczas dozuje siłę hamowania, jak również ESP – elektroniczny program stabilizuj?cy. ESP to rodzaj regulacji dynamiki jazdy, która w ramach fizycznych możliwo?ci koryguje błędy w jeÄ˝dzie i przeciwdziała tendencjom do po?lizgu na mokrej, za?nieżonej lub zapiaszczonej nawierzchni. ESP od paÄ˝dziernika 2003 r. jest czę?ci? wyposażenia standardowego wszystkich autobusów Setra serii TopClass 400 i ComfortClass 400.






magnum - 29 sty 2007, o 19:17
" />No to już ładne 23 lata ;D Ale widać prace prawie 40 lat temu trwały kawał czasu



TiroManiaK_2006 - 7 lut 2007, o 00:43
" />no to pieknie.. ABS już swój kawał histori przezył.

A powiedz mi Trucknology nie masz czego? na temat systemu Ecas.



Wojtek K. - 7 lut 2007, o 12:43
" />Niestety nie mam, ale jak będe co? o ECAS miał to wrzuce
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • albionteam.htw.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cichooo.htw.pl