ďťż
  50 lat przewozów kontenerowych



kierowca - 27 cze 2007, o 12:41
" />W 1968 roku na zamówienie władz PRL powstał raport o konteneryzacji przewozów i na jego podstawie rząd zpobowiązał Polskie Linie Oceaniczne do zakupu pierwszych pojemników i rozwoju morskich przewozów kontenerowych. Kontenery było 20 stopowe i jak wagony kolejowe miały dzrwi z boku. W wypełnionych suchym lodem kontenerach polacy eksportowali bekon do Wielkiej Brytanii. Następnie zostały zakupione 40 stopowe kontenery chłodnicze. PKP woziło je po cąłej Polsce i przywoziło załadowane do Gdyni. Jednak podczas straty były bardzo duże, spowodowane uderzaniem w siebie wagonów i złodziejstwem więc zdecydowano się na przewóz kontenerów samochodami.
W 1972 roku wylisingowano pierwsze dwa Fiaty z 5 naczepami.W 1973 roku PLO zamówiły 25 ciągników Volvo a w wkrótce potem kolejną partię aut. W połowie dekady PLO posiadło już ponad 50 zestawów i była to druga firma po Pekaesie wykonująca drogowy transport międzynarodowy.
Ciężarówki PLO pomalowane na morski błękit woziły kontenery z Węgier, Austrii i Czechosłowacji. Kontenery były niższe od obecnych ale i tak zrywały linie telefoniczne, gałęzie drzew i nie mieściły się w bramach zakładów. W połowie lat 70 PLO posiadały około 1000 własnych kontenerów , a od 1973 roku posiadało również 2 semikontenerowce mieszczące 289 kontenerów 20 stopowych. Statki PLO pływały na 5 liniach europejskich, do Australii, na Daleki Wschód i do USA. Natomiast ciężarówki PLO stanowiły drugą po Pekaesie flotę transportu. Po kryzysie w czasie stanu wojnennego PLO podiadały ponad 100 ciężarówek, 250 kierowców i 18 tys własnych kontenerów i drugie tyle dzierżawiło.
PLO zniknęło z przewozów samochodowych w 1993 roku, przejął je duński inwestor i firma zmieniła nazwę na Franck&Tobiesen, jednak w 1999 roku firma zniknęła. W Polsce nie ma już dużych firm specializujących się wyłącznie w drogowych przewozach kontenerowych, lecz ciężarówki przejęły transport kontenerów od kolei niemal całkowicie.

[img width=462 height=600]http://images29.fotosik.pl/9/e43d494377c11cb0.jpg[/img]



Oryginalny tekst pochodzi z dodatku do Rzeczypospolitej- LTS, streszczony przezemnie.

Zdjęcia Robert Kearney, Kaziemierz Lieske




kubamich1 - 27 cze 2007, o 18:02
" />Bardzo ciekawy artykuÂł.I super fotki ,szkoda Âże tylko dwie.



NobelEXC - 27 cze 2007, o 19:39
" />Bardzo ciekawy art. kawał polskiej historii może ma ktoś fotke F88 PLO w kolorze?



kierowca - 27 cze 2007, o 19:58
" />Nic nie obiecuje ale może dowiem sięwięcej ciekawych rzeczy bo mój dziadek jeździł w PLO(pamiętne szare F-ki). Narazie próbuje złapac jakies dane kontaktowe do jednego z autorów zdjęc ponieważ on pracował kiedyś w PLO




magnum - 27 cze 2007, o 22:13
" />Czy ta naczepa stoi hmm w jakimś "muzeum" czy coś ??? Bo ma przy ramie taką tabliczke chyba ze swoim opisem ???



Truckman - 31 lip 2007, o 15:58
" />
">Bardzo ciekawy art.



kierowca - 31 lip 2007, o 20:00
" />aauta PLo nie wiem czy wszystkie ale ich volva były takie szaro-bladoniebieskie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • albionteam.htw.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cichooo.htw.pl