|
|
|
|
ADHD
Cień_Anioła - 27 maja 2009, o 17:58
ADHD – skrót z ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder, czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, określany w literaturze jako zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi lub zaburzenia hiperkinetyczne.
W przypadku zaburzeń uwagi i braku nadpobudliwości ruchowej mówimy o ADD (Attention Deficit Disorder).
Jest to grupa zaburzeń charakteryzujących się wczesnym początkiem (zazwyczaj w pierwszych pięciu latach życia), brakiem wytrwałości w realizacji zadań wymagających zaangażowania poznawczego, tendencją do przechodzenia od jednej aktywności do drugiej bez ukończenia żadnej z nich oraz zdezorganizowaną, słabo kontrolowaną nadmierną aktywnością.[1]
Uważa się, że ADHD występuje u 4-8% dzieci w wieku wczesnoszkolnym (6-9 lat), głównie chłopców, niezależnie od rasy i kultury. Następnie częstość występowania zmniejsza się o 50% na każde 5 lat, jednakże u 60% dorosłych utrzymują się niektóre cechy zespołu (zwłaszcza dotyczące deficytów uwagi). Noszą wtedy nazwę AADD -ang. Adult attention-deficit disorder.
Gdzie zaklasyfikować nadpobudliwość? :
Zgodnie z obowiązującymi również w Polsce międzynarodowymi klasyfikacjami zaburzeń zdrowia, takimi jak np. DSM–III R, nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci zaliczana jest do grupy zaburzeń związanych z zachowaniami destrukcyjnymi. Natomiast wg cytowanej ICD–10, należy do zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynających się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym.
Przyczyny : Schemat aktywności fal theta w EEG fale theta u osoby zdrowej u osoby zdrowej (14 lat) fale theta u osoby z ADHD u osoby z ADHD (14 lat) Skan PET metabolizmu glukozy w mózgu zdrowego dorosłego (po lewej) w porównaniu do dorosłego z ADHD (po prawej).[2]
Biologiczne :
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest zespołem zaburzeń, najczęściej o podłożu genetycznym, który powoduje powstawanie objawów z trzech grup impulsywności, nadruchliwości i zaburzeń koncentracji uwagi, spowodowany jest zaburzeniami równowagi pomiędzy układami dopaminowym i noradrenalinowym w CUN.
Objawy nadpobudliwości mogą również występować w wyniku:
* uszkodzenia centralnego układu nerwowego, * niedotlenienia w czasie porodu, * także przy innych zespołach objawowych np. u pacjentów z łamliwym chromosomem X.
Korelacja czynników biologicznych ze społecznymi :
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej ma podłoże biologiczne to znaczy, że nie wynika on z błędów wychowawczych, czy czynników psychogennych.
Niektóre objawy podobne do zespołu nadpobudliwości psychoruchowej mogą występować u dzieci wychowywanych bez systemów zasad i konsekwencji, ale także np. u dzieci maltretowanych fizycznie, psychicznie lub seksualnie.
Objawy : Sfera ruchowa :
* wyraÄ˝ny niepokój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki * niemożność pozostawania w bezruchu przez nawet krótki czas * podrywanie się z miejsca * bezcelowe chodzenie * zwiększona szybkość i częsta zmienność ruchów (wrażenie ciągłego pośpiechu) * bieganie * przymusowe wymachiwanie rękami * podskakiwanie * wzmożone drobne ruchy kończyn (machanie nogami, głośne deptanie, poruszanie palcami rąk, ciągłe zajmowanie się rzeczami, które leżą w zasięgu rąk lub nóg, kiwanie się na krześle itp.) * bieganie bez celu
Sfera poznawcza :
* trudności w skupieniu uwagi (uwaga chwiejna, wybitnie zależna od czynników afektywnych) * brak wytrwałości w przypadku małego zainteresowania i niedostrzegania bezpośredniej korzyści z działania * wzmożony odruch orientacyjny * pochopność * znaczna męczliwość w pracy intelektualnej i związana z tym nierównomierna wydajność * pobieżność myślenia * przerzucanie uwagi z obiektu na obiekt (udzielanie nieprawidłowych, nieprzemyślanych odpowiedzi na pytania lub nieprawidłowe rozwiązywanie zadań) * w badaniach inteligencji niektórzy autorzy stwierdzają poziom "poniżej spodziewanego", głównie w skalach wykonawczych * trudności wizualno-motoryczne * trudności syntetyzowania w myśleniu * brak umiejętności planowania * u wielu dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi występują pewnego rodzaju zaburzenia mowy lub języka, do których należą: o opóÄ˝nienie rozwoju mowy o kłopoty z artykulacją o problemy ze strukturą zdania o nieprawidłowe układanie dÄ˝więków * Trudności stanowi również pisemne wyrażanie myśli i słowa
pamięć krótkotrwała
Sfera emocjonalna :
* nieopanowane, nieraz bardzo silne reakcje emocjonalne * wzmożona ekspresja uczuć * zwiększona wrażliwość emocjonalna na bodÄ˝ce otoczenia * wybuchy złości * impulsywność działania
Często występujące cechy osobowości dziecka z zaburzeniami koncentracji uwagi :
* działanie impulsywne, * chęć dominowania w grupie * niska samoocena * okresowo występująca depresja * niedojrzałe zachowanie * zaburzenia snu: o wczesne budzenie się o trudności z zaśnięciem o niespokojny sen
* rozwój fizyczny: o wysoki poziom aktywności fizycznej * rozwój społeczny: o opóÄ˝niony rozwój społeczny o trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, o popisują się przed rówieśnikami żeby zwrócić na siebie uwagę (tzw. błazny klasowe)
Diagnoza i wykrywanie :
Diagnoza różnicowa z zespołem Aspergera - nawet do 35% osób może mieć problemy typowe dla zespołu Aspergera.
We wczesnym dzieciństwie :
Diagnoza ADHD we wczesnym dzieciństwie nie jest możliwa. Natomiast występuje kilka objawów sugerujących wystąpienie ADHD w następnych latach:
* ciągła aktywność ruchowa * dziecko nie uczy się na własnych błędach, * opóÄ˝niony albo przyspieszony rozwój mowy * problemy ze snem * problemy z jedzeniem (wygląda na to, że dziecko nie ma czasu na jedzenie), łącznie z występowaniem wymiotów, lub słaby odruch ssania * ataki kolki, które mogą wynikać z uczulenia, ale również mogą być wynikiem zaburzeń koncentracji uwagi * dzieci nadpobudliwe nie lubią (wg opinii wielu rodziców), gdy się je przytula (to jest związane z współwystępującą nadwrażliwością dotykową, ale nie z ADHD)
W wieku szkolnym :
* trudność w dostosowaniu się do wymagań szkolnych (zajęcia w pozycji siedzącej) * trudność w utrzymaniu uwagi przez całą lekcję, "bujanie w obłokach" * nadmierna gadatliwość i impulsywność, która narzuca dziecku rolę błazna w oczach klasy
Działanie diagnostyczne i terapeutyczne :
Ocena profilu psychoedukacyjnego :
W skład oceny profilu psychoedukacyjnego wchodzą:
* test na inteligencję * ocena osiągnięć dziecka w zakresie pięciu podstawowych umiejętności: czytania, literowania, liczenia, pisania i mówienia * testy inteligencji przeprowadza się z dwóch powodów: o aby ocenić ogólne możliwości dziecka oraz zorientować się, czy istnieje znacząca różnica między możliwym a aktualnym poziomem osiągnięć w zakresie podstawowych umiejętności o dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi maja charakterystyczną dużą rozpiętość w wynikach IQ * stwierdzenie pewnego stopnia niedojrzałości ośrodkowego układu nerwowego dziecka, np. poprzez korowe potencjały wywołane (EEG), co pozwala na dokładne stwierdzenie zaburzeń koncentracji uwagi u dzieci, a nawet na ich sklasyfikowanie.
Dzięki wszechstronnemu badaniu dziecka, w skład którego wchodzi badanie lekarskie, badanie psychopedagogiczne, badania neurofizjologiczne, ocena mowy oraz terapia zajęciowa, tylko u nielicznych dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi diagnoza nie ujawnia problemu.
Zdecydowana większość będzie sklasyfikowana jako pacjenci z łagodną, średnią lub ciężką postacią zaburzeń koncentracji uwagi. Badania wykażą też, czy nadpobudliwość jest częścią obrazu klinicznego choroby, czy nie. W ten sposób zdiagnozowane dziecko, można poddać właściwej terapii.
Sposoby działania :
1. Terapia behawioralna: celem jest modyfikacja zachowania dziecka poprzez wygaszanie złych nawyków, a wzmacnianie dobrych (zasada zasad i konsekwencji). Jest to jedyna terapia, która daje skutki długoterminowe. 2. Nauczanie wyrównawcze: dodatkowe zajęcia podczas których, dziecko nabywa pewnych nawyków pomocnych w uczestniczeniu w zajęciach. Ważne jest tutaj zaangażowanie rodziców. 3. Terapia mowy i języka: u dzieci nadpobudliwych psychoruchowo mogą (jak u każdych innych dzieci) występować zaburzenia mowy (takie jak jąkanie, problemy z artykulacją), dlatego w takich przypadkach niezbędna jest pomoc logopedy. 4. Terapia zajęciowa: nacisk głównie na prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. 5. Kontrola dietetyczna: istnieje przypuszczenie, że spożywanie takich produktów jak: kakao, środki konserwujące, barwniki, salicylany i cukier mogą dodatkowo wzmagać aktywność dziecka – jednak brak na ten temat dokładnych badań naukowych. 6. Leczenie farmakologiczne: w Polsce jest bardzo rzadko stosowane. Leki takie jak Ritalin, Dexedrine, Cylert, poprawiają przebieg procesów neurochemicznych zachodzących w mózgu.
Ogólne zasady dotyczące postępowania wychowawczego :
1. Cel, do którego ma prowadzić działanie dziecka, nie może być zbyt odległy (niecierpliwość). 2. Konsekwentne przyzwyczajanie dziecka do kończenia każdego rozpoczętego zadania. 3. Stała kontrola i przypominanie o zobowiązaniach: * zakres określonych obowiązków musi być dostosowany do możliwości i ograniczeń dziecka * trzeba zaoszczędzić wystąpienia dodatkowych niepotrzebnych bodÄ˝ców * nie dać się zdominować dziecku * należy przygotować dziecko do przezwyciężania trudności (a nie chronić przed nimi) * po wystąpieniu konfliktu – należy go przedyskutować z dzieckiem w atmosferze spokoju i rzeczowości, po uspokojeniu dziecka * należy unikać agresji słownej i fizycznej, która bardzo mocno pobudza dodatkowo dziecko (może doprowadzić do objawów nerwicowych takich jak: lęki, moczenie nocne, natręctwa, czy też reakcje obronne: arogancka postawa, agresja, kłamstwa, a nawet doprowadzić do niewłaściwego rozwoju osobowości); 4. Pomoc w nauce * czytanie – ze względu na małą zdolność koncentracji, opowiadania powinny być ciekawe * czytanki powinny być opowiedziane przez dziecko (w celu skontrolowania zapamiętanego tekstu) * odrabianie lekcji powinno się odbywać o regularnych porach (w domu powinien wtedy panować względny spokój) * dziecko powinno wykonywać prace zręcznościowe (uczą cierpliwości, a także skrupulatności) * zasada trzech R: rutyna, regularność, repetycja.
Nauka powinna odbywać się pod kontrolą rodziców.
magdalenka156 - 18 wrz 2009, o 15:58
Biedne są takie osoby z ADHD Jednak uważam że choroba ich wcale nie ogranicza...wiele takich osób jest bardzo uzdolnionych i ich talent nadaje ich życiu sens
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalbionteam.htw.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcichooo.htw.pl
|
|
|
|