|
|
|
|
Daf XF (2001-2006)
Wojtek K. - 20 gru 2006, o 20:53
" />Należący do koncernu PACCAR holenderski producent wprowadził w nowym modelu wiele istotnych zmian mających na celu podniesienie wydajno?ci pracy samochodu, a także ograniczenie kosztów jego eksploatacji, co w dobie coraz ostrzejszej konkurencji na rynku przewozów jest dla wielu użytkowników jednym z najważniejszych kryteriów decydujących o zakupie danego pojazdu. Tradycyjnie już DAF nie zapomniał o tych, którzy spędzają w kabinach ciężarówek najwięcej czasu. Podobnie, jak kilka lat wcześniej, kiedy debiutowała pierwsza wersja XF-a konstruktorzy dokładnie wsłuchiwali się w opinie i uwagi kierowców. Jak twierdzili podczas belgijskiej prezentacji szefowie DAF-a, nowy XF95 to idealne połączenie walorów użytkowych oraz ekonomii eksploatacji, czyli więcej komfortu i zero kłopotów z eksploatacją. Nieco zawiedli jednak styliści. Po firmie, która od paru lat na każdej imprezie targowej szokuje projektami i modelami śmiałych pojazdów studyjnych, spodziewałem się większej odwagi na tym polu. Oczywiście, nowy model jest ładniejszy, bardziej pozaokrąglany i aerodynamiczny od poprzednika, jednak na pierwszy rzut oka jest to trudno dostrzec. Firma tłumaczy to tym, że nie chciała zrazić klientów, którzy kupili stary model i wciąż nim pracują. No cóż, i takie tłumaczenie można przyjąć z przymrużeniem oka, jednak prawda jest chyba nieco inna – żaden z producentów nie chce wychylić się poza obowiązującą sztampę obawiając się, że klientom nie spodoba się awangardowy kształt kabiny. Jak pokazują jednak od kilkunastu już lat dobre wyniki sprzedaży kolejnych generacji Renault Magnum, są to chyba obawy przesadzone. Wróćmy jednak do nowego XF-a. Dbałość o potrzeby kierowcy widać już od wejścia do kabiny. Pierwszy stopień umieszczony jest nisko. Kolejne dwa chronione są przed zachlapaniem błotem płatem poszycia drzwi. Szczególnie ważne jest to w zimie – kierowca nie musi obawiać się, że podczas wchodzenia lub wychodzenia z szoferki poślizgnie się na oblodzonym stopniu. Na wyciągnięcie ręki znajduje się pilot do sterowania wysokością tylnego zawieszenia pneumatycznego. Tuż za drzwiami, podobnie jak w starym modelu znajduje się obszerny schowek dostępny tylko z zewnątrz. Co ważne jest on hermetyczny, więc do środka kabiny nie przedostają się niepożądane zapachy, np. od zaolejonych rękawic, narzędzi czy kombinezonu. Kabina standardowo ma czteropunktowe zawieszenie pneumatyczne, co zapewnia dobre tłumienie drgań i wibracji. Konstrukcja kabiny jest taka sama jak w poprzednim modelu, a zmiany są raczej kosmetyczne. Nowe są „grill” atrapy chłodnicy, narożne spojlery chroniące boki kabiny przed zabrudzeniem i zespoły głównych świateł z kloszami z tworzywa sztucznego. Nowością jest zastosowanie bocznych osłon podwozia chroniących przed błotem, ale także poprawiających aerodynamikę pojazdu. Wbrew pozorom, mimo identycznego wyglądu nowych jest też prawie 50 elementów poszycia. Ich konstrukcja została opracowana głównie z myślą o ograniczeniu ich masy bez strat na sztywności i estetyce. Efekt to zaoszczędzone 30 kg. Kolejne kilogramy konstruktorzy „urwali” modyfikując podwozie (elementy zawieszenia i hamulce tarczowe) oraz stosując lekką skrzynię biegów AS-Tronic – w sumie nowy DAF XF jest lżejszy od poprzednika o 200 kg. Innowacji nie zabrakło także w mechanice nowego DAF-a. Przednia oś standardowo zawieszona jest na resorach parabolicznych. Tylne zawieszenie to cztery miechy powietrzne. Gruntowną modernizację przeszły jednostki napędowe. Nową rodziną silników o nazwie XE-C mikroprocesory zarządzają poprzez wspomnianą już sieć CAN. Najważniejsze zmiany w stosunku do poprzedniego 95XF dotyczą jednak innych wartości. By zwiększyć trwałość jednostek napędowych oraz generowaną przez nie siłę przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa zwiększono stopień sprężania z 16,0 do 17,4 i obniżono o 100 (do 1900 obr./min.) maksymalne obroty silnika. Efekt to wzrost w każdym silniku użytecznego momentu obrotowego o kilkadziesiąt Nm oraz zmniejszenie ok. 1,5 – 2% konsumpcji paliwa. Poza tym dwie najmocniejsze wersje mają tuleje cylindrów wykonane z uchodzącego za najnowocześniejszy i supertrwały materiał stopu żeliwa z grafitem o nazwie CGI. Obniżeniu kosztów eksploatacji ciężarówki oprócz oczywistego tu mniejszego zużycia silnika sprzyja także zwiększenie nawet do 120.000 km okresów międzyprzeglądowych oraz takie „drobiazgi” jak np. wyposażony w automatyczny napinacz pas klinowy.
maciek_traker - 11 lut 2007, o 16:35
" />Wszystko by było w porządku, gdyby nie ta kierownica...Bardzo mi się podoba kabina Super Space Cab. Mój wujek jeździ dafem z 1991 roku z kabiną Space Cab i jest dosyć przestronna. W tych nowych dafach podobają mi się też przednie lampy.
Marcin - 11 lut 2007, o 16:56
" />Kocie oczy.
maciek_traker - 12 lut 2007, o 13:14
" />Jak pierwszy raz zobaczyłem tego DAF-a na drodze, to też mi to przyszło na myśl.
@Mod: Może tak koniec OT ???
Camillo - 21 lut 2007, o 21:40
" />Ten Daf nie bardzo mnie siĂŞ podoba. ChociaÂż przemawia do mnie na przedostatnim zdjĂŞciu... Ten czerwony lakier. Stylistyka moim zdaniem jest za maÂło odwaÂżna. Plus za eksploatacjĂŞ.
Wojtek K. - 22 lut 2007, o 08:58
" />Właśnie takie klasyczne i konserwatywne kształty starzeją się bardzo powoli.
Camillo - 22 lut 2007, o 10:42
" />Jakby to nazwaĂŚ... SÂą ponadczasowe.
Marcin - 23 lut 2007, o 19:11
" />A Wojtek powiedz mi czemu w temacie jest DAF XF(2001-?) Przeciez Daf produkuje juz tylko i wylaczenie model 105 ?? XF przestal produkowac bodajze w czerwcu zeszlego roku.
@Mod: A no fakt Marcin, zapomniaÂłem zmieniĂŚ, ale chyba jeszcze do niedawna produkowaÂł, nie wydaje mi siĂŞ, Âżeby od czerwca nie produkowaÂł...A no nic nie ma siĂŞ co kÂłóciĂŚ, zmieniam
kierowca - 8 mar 2007, o 13:21
" />Nie wiem kiedy skończyli je produkowac ale wiem że najpierw chca sie pozbyc tych ostatnich sztuk 95 bo cena na 105 jest zaporowa a za o wiele mniej mozna miec nowego 95 i z tego co kumpel mi mówił jak byłw serwisie dopóki nie sprzedadza wszystkich nowym 95 cena 105 nadal bedzie duzo wyższa a potem spadnie
Marcin - 14 mar 2007, o 15:37
" />Jak nie zapomne to lookne do Trailera tam chyba pisali w ktoryms numerze. Koniec OT.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalbionteam.htw.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcichooo.htw.pl
|
|
|
|