|
|
|
|
F 90
Wojtek K. - 3 lut 2007, o 15:45
" />Popularna "dwójka", czyli MAN F90, kiedyś wyznaczała szczyty mocy maksymalnej w klasie ciężkiej. Dzisiaj ciągniki siodłowe serii F90 są coraz rzadziej stosowane w transporcie dalekobieżnym, jednak wciąż często do ciągnięcia naczep samowyładowczych na krótszych trasach i na budowach.
Następca F8, pierwszego ciężkiego pojazdu w historii firmy MAN, zaraz po wejściu na rynek został wyróżniony tytułem Truck of the Year. F90 produkowany był jako ciągnik siodłowy (DMC 19-41 t) i podwozie pod zabudowę (DMC 19-48 t). Ciągnik oferowano w wersjach dwu-, trzy- i czteroosiowej (te ostatnie, na specjalne zamówienia, produkowała austriacka firma OAF). Rozstaw osi: od 2.975 do 4.525 mm.
Pojazd dostępny jest z trzema rodzajami szoferek: krótką dzienną, długą (z leżanką lub bez) oraz długą podwyższoną Commander XT (z jedną lub dwoma leżankami). Ta ostatnia, w czasie gdy F90 był produkowany, była jedną z największych szoferek w klasie ciężkiej (wys. wnętrza - 1,95 m). Plusem kabin jest niski tunel silnika, sporo mniejszy niż w konkurencyjnym Volvo F12.
Użytkownicy "dwójki" chwalą dobre wyciszenie kabiny i wydajne ogrzewanie. Mocno krytykowane, za niski komfort i awaryjność, jest natomiast mechaniczne zawieszenie szoferki. Deska rozdzielcza, którą w 1995 r. z drobnymi zmianami przejął następca - F2000, wygląda dziś przestarzale, ale jest dobrze rozplanowana.
"Maniek" F90 może być napędzany jednym z trzech turbodiesli: rzadko spotykanym R5 o poj. 10 l (moc 270, 300 lub 320 KM), popularnym R6 o poj. 12 l (360, 370 lub 420 KM) lub topowym V10 o poj. 18,3 l i rekordowej przed laty mocy 460 lub 500 KM. Największą zaletą silników MAN-a jest ponadprzeciętna trwałość, największą wadą - duży apetyt na paliwo. Bardziej zawodne są skrzynie biegów ("13-tki" lub "15-tki" firmy Fuller oraz "16-tki" ZF-a), w których zdarzają się kłopoty z łożyskami i synchronizatorami. Niezbyt trwałe są również sprzęgła.
Z hamulcami, niezależnie od ich typu (MAN F90 jako pierwszy w klasie ciężkiej miał opcjonalnie tarcze z przodu), nie ma problemów.
Obsługa zawieszenia (mechaniczne lub pneumatyczne) ogranicza się do wymiany elementów eksploatacyjnych. Części zamienne są łatwo dostępne. W F90 można stosować wiele elementów z nowszego F2000.
Camillo - 21 lut 2007, o 14:11
" />Manik bardzo ciekawy. Szczególne wraÂżenie robi na mnie przedostatnia fotka. To tylko potwierdzenie tego, Âże Many najlepiej nadajÂą siĂŞ do transportu ponadgabarytowego SÂą w tym potĂŞgÂą.
Mateusz C - 21 lut 2007, o 15:17
" />Te wydania manów to spora historia niemieckiego koncernu. To tym wydaniem ustanowili standardy dla cieżarówek dalekobieżnych jak i budowlanych czy gabarytów.
ScaniaV8 - 26 mar 2007, o 11:54
" />Witam
Daje kilka zdję MAN-ów F90:
Pozdrawiam
PrzemekM - 26 mar 2007, o 12:35
" />Bardzo ladne Maniki ;D ;D Najlepiej prezentuja sie jako gabaryty ;D
muzzy_polo - 1 kwi 2007, o 08:09
" />PamiĂŞtam jak w 1990 roku do firmy gdzie pracowal mój tata kupili 10 nowych Manów F90 19.362, wszystkie nówki. CiÂągnĂŞÂły naczepy jumbo które dzierÂżawili z Pekaesu. Oprócz nich w firmie byÂło 10 Liazów i jeden Ford Transcontinental. WracajÂąc do Mana, byÂła to kosmiczna jak na tamte czasy bryka. Wtedy nikt nic nie wiedziaÂł o kagaĂącach, Maniki szÂły bez Âżadnego wysiÂłku 120 km/h.. To byÂło przeÂżycie jechaĂŚ wtedy takÂą furkÂą. Mam gdzieÂś jeszcze w piwnicy niemieckÂą tablicĂŞ celnÂą jak je sprowadzali.
ScaniaV8 - 22 kwi 2008, o 14:27
" />Witam
Dwie skromne foty,znalezione w necie.
Pozdrawiam
Marcin - 24 kwi 2008, o 10:41
" />MoÂżesz powiedzieĂŚ po kiego odkopaÂłeÂś temat i dodaÂłeÂś 2, nie nic nie wnoszÂące do tematu, fotki??
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalbionteam.htw.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcichooo.htw.pl
|
|
|
|