|
|
|
|
Jazda ekonomiczna
miqs - 29 maja 2009, o 20:18
" />Smal zasugerował aby o tym porozmawiać. Więc zaczynamy.
Pamiętajmy o tym, że przy jeździe z dużą prędkością ( pod 2 zł) nie ma czegoś takiego jak ekonomia, bo jadąc cały czas z butem praktycznie w podłodze mamy tzw. "wir w baku"
Marcin odpowiadając na duże spalanie przy prędkościach około 160-180 mojego Golfa, muszę zaznaczyć, że jego V-max to 193 km/h i takie prędkości są dla tego silnika dość wysokie co powoduje, że silnik musi pracować intensywniej, jednak nie ma co przeginać pały, bo jak wiadomo - temperatura oleju rośnie... więc takie harce to tylko czasami jak jakiś krawaciarz wymusi i trzeba z nim trochę przycisnąć...
Ogólnie po autostradach niemieckich, jeżeli nie są w danym miejscu nałożone ograniczenia staram się jechać cały czas 150 km/h - spalanie nie wielkie, silnik aż tak się nie męczy, drogi nie blokuję. Większe prędkości to tak jak wspomniałem, dobijanie silnika.
Odbiegłem od tematu, wróćmy do jazdy ekonomicznej.
Hamowanie silnikiem, dobry patent, czy możesz go Smal przybliżyć? Rozumiem, że po prostu chodzi ci o to, że wiedząc o tym, że trzeba zaraz będzie hamować puszczamy nogę z gazu, ale czy są jakieś redukcje coś takiego?
Mateusz C - 29 maja 2009, o 20:46
" />Hamowanie silnikiem wiem na czym polega aby przy ciężarówkach, ale w osobówkach? hmmm
Dla mnie jednym z ważnych atutów ecodrivingu jest przedewszystkim płynne dojeżdżanie do krzyżówek, bez zatrzymywania się. Powolutku dojeżdżamy, patrzymy w prawo, w lewo i delikatnie włączamy się do ruchu nie zatrzymując pojazdu No chyba, że znaki mówią ewidentnie "stop".
Ot taka moja mała rada
SmalTrak - 29 maja 2009, o 20:58
" />Dojeżdżając np. do świateł widząc z daleka, że mamy czerwone światło puszczamy po prostu nogę z gazu. Jeśli za wcześnie puścimy nogę z gazu a do świateł zostanie nam jeszcze kawałek drogi widząc, że obroty zbliżają się do przedziału 1500 obr/min możemy zredukować bieg na niższy i dalej kontynuować hamowanie silnikiem. Wiadomo, że gdy zbyt nisko zejdziemy z obrotów auto nam zgaśnie więc bieg trzeba w takiej sytuacji zredukować (jeśli do poprzedzającego samochodu mamy jeszcze bezpieczną odległość. Jeśli jesteśmy już blisko samochodu poprzedzającego dla bezpieczeństwa lepiej wcisnąć sprzęgło i hamować nożnie).
Redukcję na niższy bieg najlepiej wykonywać tylko wtedy gdy czujemy i widzimy, że obroty są za niskie. W przeciwnym razie kulamy się na tym samym biegu do świateł i gdy już dojedziemy wciskamy sprzęgło i stajemy.
ECU w pojeźdźie podczas hamowania silnikiem odcina dopływ paliwa. Jest to przydatne szczególnie w mieście. "Podczas hamowania silnikiem wtryskiwacze paliwa są wyłączone, a przy toczeniu się "na luzie" wciąż pracują"
Wystarczy, że wpiszesz w google zagadnienie "eco driving zasady" i będziesz miał kilka artykułów do przeczytania.
Mateusz C - 29 maja 2009, o 21:17
" />No to wiedziałem, że wtryskiwacze są wyłączone podczas zjazdu z wzniesienia czy dojeżdżaniu do świateł na biegu. Myślałem, że chodzi tu o hamowanie silnikiem podobnie jak w ciężarówkach, gdy używamy retardera i redukujemy bieg, aby obroty wzrosły a co za tym idzie - siła hamulca górskiego.
Truckman - 30 maja 2009, o 08:49
" />Hamowanie silnikiem i obserwowanie sytuacji przed nami to jest jedno. ale jest też druga ważna sprawa. Bywa tak że masz światła i 300m za nimi kolejne. Widze że duzo ludzi po ruszeniu ze świateł wkręca auto na wysokie obroty rozpędza sie jak by był za bramkami na autostradzie a po 200-300m hamuje. Tym sposobem zużywa i klocki i wiadro paliwa na 100km więcej. Mówicie o wtryskach- macie racje.Ale dajmy na to w przypadku silników gaźnikowych nie ma czegoś takiego, żeby auto nie spaliło nic. Tu lepiej dać na luz jak jedziesz z górki bo wtedy silnik pije tyle ile potrzebuje na wolnych obrotach
pazio - 1 cze 2009, o 19:11
" />Truckman z górki nie zjeżdża się nigdy na luzie!!
miqs - 1 cze 2009, o 19:26
" />bo...
Wojtek K. - 1 cze 2009, o 19:33
" />Bo nie hamujesz wtedy silnikiem, a co za tym idzie musisz ostro wyhamować na dole np. jeśli jadą samochody lub są światła... lepiej jechać na napędzie i wytracać prędkość
miqs - 1 cze 2009, o 19:39
" />Czyli nie ma przeciwwskazań technicznych
Wojtek K. - 1 cze 2009, o 19:44
" />No wręcz trzeba - zaleca się hamowanie silnikiem np. dojeżdżając do świateł na 4 mamy 90 - widzimy czerwone za około 300m, puszczamy gaz - zwolni np. do 60, wrzucamy 3 i lekko pomagamy hamulcem, jak się da i mamy jeszcze miejsce, a prędkośc spadnie do ok. 40 to możemy wrzucić 2 bieg i znów lekko pomóc. Warto zauważyć jak krótko używamy wówczas hamulców, większość zostaje wyhamowana przez silnik. My tylko musimy zatrzymać się w odpowiednim miejscu i pomóc silnikowi. Wtedy i jest bezpieczniej (np. zima) i lepiej, bo nie zużywają się tak hamulce
W ekonomicznej jeździe głównie chodzi o przewidywanie i jak najrzadsze korzystanie z hamulców, a jak najczęstsze z sytuacji na drodze, wyobraźni i silnika
SmalTrak - 1 cze 2009, o 19:44
" />Zjeżdżasz z górki na luzie - wykorzystujesz w 100% hamulce. Co za tym idzie szczęki/klocki szybciej się zużywają.
pazio - 1 cze 2009, o 21:14
" />Dokładnie ;p Miqs nie uczyli na prawku tego??
miqs - 2 cze 2009, o 07:12
" />Może i uczyli. Nie słuchałem, a ja jeździłem na jazdy z takim gościem, że tam bardziej gaz się cisnęło
Truckman - 2 cze 2009, o 08:54
" />No tak... Zależy od sytuacji Jak widzisz światła to sie zgodze z tym żeby zjechać na biegu i też tak robie. Ale jak masz taką sytuacje jak np jest w moich okolicach, że jak jest z górki to zaraz potem jest pod górke to hamulca nie dotykam. Na dole górki czwóreczka i gaz.Ile jest sytuacji że kończy sie zjazd i jest prosta droga bez żadnych świateł?? Wtedy tak samo robie. Luzik i na dole 4 zanim zacznie tracić prędkość. Zawsze albo przynajmniej w wiekszości przypadków jak jesteś na górce to dobrze widzisz co Cie czeka jak z niej zjedziesz. Oczywiście ten sposób jazdy dotyczy tylko i wyłącznie aut na gaźniku. W autach na Wtrysku jazda na biegu jest dużo bardziej opłacalna bo wtedy jedziesz za darmo A w przypadku ciężarówek jazda na luzie jest totalnym samobójstwem i tu chyba nikt nie ma wątpliwości
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalbionteam.htw.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcichooo.htw.pl
|
|
|
|