Kässbohrer Setra - Historia i wspomnienia



Wojtek K. - 26 mar 2007, o 14:00
" />W 1893 r. Karl Kässbohrer zak³ada w Ulm firmê rodzinn? produkuj?c? wagony. W 1904 r. produkuje ona pierwsze nadwozie autobusu na podwoziu Saurer. W kolejnych latach, Kässbohrer zaczyna budowaæ autobusy na podwoziach Mercedes-Benz, NAG, a póĽniej tak¿e Henschel i MAN. W 1911 r. zosta³ zaprezentowany pierwszy integralny autobus marki Kässbohrer. W 1950 r. firma prezentuje bardzo nowatorski autobus S8 o nadwoziu samono?nym, który da³ pocz?tek ca³ej rodzinie autobusów serii S. Od tego momentu dla wszystkich swoich konstrukcji samono?nych firma u¿ywa marki Setra (od po³?czenia selbst tragend - samono?ny). W 1967 r. debiutuje rodzina autobusów serii 100 (produkowana do 1984 r.), w 1976 r. - seria 200 (produkowana do 1995 r.), w 1991 r. - seria 300 (produkowana do 2003 r.), w 2001 r. - seria 400 (obecnie). W 1995 r. Setra zostaje przejêta przez koncern Daimler - Benz i razem z jego oddzia³em tworzy koncern EvoBus. Setra obecnie produkuje trzy klasy autobusów serii 400: MultiClass - klasa miejska, ComfortClass - komfortowa klasa turystyczna, oraz TopClass - najwy¿sza klasa turystyczna.

Kalendarium:

1911

Fabryka wozów Karl Kassbohrer, wykorzystuj?c podwozie samochodu ciê¿arowego firmy szwajcarskiej Sauer-Werke buduje swój pierwszy autobus z 28-mioma miejscami siedz?cymi do obs³ugi nowej linii komunikacyjnej pomiêdzy miastami Ulm i Wiblingen.



1922

Konstrukcja tego autobusu by³a stale rozwijana. Pierwsze nowe pojazdy przy ciê¿arze w³asnym 4,5 tony dawa³y mo¿liwo?æ zamontowania 24 foteli dla podró¿nych.

1927

W trakcie procesu tworzenia nowoczesnej fabryki somochodów, dziêki konstruktywnym zmianom powstaj? ciê¿kie ramowe samochody osobowe "Autobus - Kabriolet", które by³y wyposa¿one w miarê potrzeb, od 10 do 15 miejsc siedz?cych.

1929

Pierwszy Autobus-Kassbohrer dziêki ca³kowicie spawanej konstrukcji stalowej z w?skimi s³upkami okien, z nowoczesnym dachem, ze sklepieniem szklanym od tylnej fasady a¿ do otwatrego dachu rozsuwanego, staje siê symbolem nowej generacji autobusów podró¿nych.

1932

"Srebrny Ptak" i "Alpejski Express" - tak nazywaj? siê o?mio- i dziesiêciorzêdowe autokary firmy Kassbohrer, w których na pocz?tku lat trzydziestych zaproponowano op³ywow? liniê nadwozia.

1935

Wraz z powstaniem nowych po³?czeñ autostradowych pomiêdzy Berlinem a innymi wiêkszymi miastami Niemiec, postêpowa³ proces powstawania szybkich autokarów firmy Kassbohrer posiadaj?cych takie ukszta³towanie nadwozia, które zapewnia³o im najmniejsze opory powietrza.

1936

W koñcu lat dwudziestych, dziêki firmie Kassbohrer zasady konstrukcyjne siod³a naczepy znalaz³y swoje miejsce w budowie autobusów. W tym czasie powsta³ najwiêkszy autobus tego rodzaju, mog³ on przewoziæ 170-ciu pasa¿erów.

1951

Rozpoczyna siê nowa era: firma Kassbohrer wprowadza ideê samono?nego sposobu budowy nadwozia. Sposób ten staje siê zasad? konstrukcyjn? nowoczesnej budowy nadwozia autobusu. 6-ciu mê¿czyzn bez trudu mo¿e udĽwign?æ szkielet nowej Setry S8, prototypu typoszeregu zbudowanego w systemie zespo³owym.





1952

Powstaje pierwszy autobus przegubowy. W autobusie i do³?czonej przegubem wleczonej naczepie mo¿e znaleĽæ miejsce 170-ciu pasa¿erów.



1953

W celu lepszego przep³ywu pasa¿erów przez drzwi wej?ciowe i wyj?ciowe zosta³ rozwiniêty przez in¿ynierów firmy Kassboher system drzwi otwieranych na zewn?trz. Dziêki temu wej?cie i wyj?cie z autobusu s? dostêpne dla pasa¿erów w ca³ej swojej szeroko?ci.

1955

Nowy typ - setra S6 wyrusza na drogi europy.



1956

Dziêki nowemu modelowi autobusu liniowego SETRY S10, sta³y siê osi?galne nawet daleko odleg³e cele podró¿y: po raz pierwszy ciê¿ar w³asny autobusu jest mniejszy od ciê¿aru u¿ytkowego.



1958

Po wprowadzeniu typoszeregu 200 Setra - pojedynczy wagon, który okaza³ siê du¿ym sukcesem, zosta³ wprowadzony do s³u¿by w USA, autobus przegubowy z wysokim dachem, jako pierwszy w swoim rodzaju na zachodnim kontynencie.



1963

Autobus Setra S 125, wykonany wzorowo pod wzglêdem technicznym i wyposa¿enia wewnêtrznego, sta³ siê wskaznikiem kierunku rozwoju standardowego autobusu liniowego.



1967

Drugi typoszereg modelu Setry S 200 sta³ siê najwiêkszym sukcesem programu budowy w krótkiej historii autobusów.



1976

Nastêpuje trzecia generacja Setry, dzisiejszy typoszereg 200. Wraz z tymi nowymi modelami wprowadzono elektronicznie regulowane przewietrzanie i ogrzewanie pomieszczenia przy pomocy strumieni poprzecznych, nowa zasada wentylacji ogrzewania bez tzw. efektu przeci?gu z wyrównaniem temperatury w ca³ym pomieszczeniu.







1981

Swoj? premierê ma Setra S 228 DT, pierwszy piêtrowy autobus Kassbohrer. Autobus ten sta³ siê flagowym pojazdem najbardziej znacz?cych przewoĽników Europy.



1984

Firma Kassbohrer jako pierwszy producent autobusów na ?wiecie wyposa¿a Setrê seryjnie w system ABS.



1986

W roku jubileuszowym produkcji autobusów firmy Kassbohrer i 35 lat po wprowadzeniu samono?nego sposobu budowania nadwozia, zak³ad monta¿u opu?ci³a 40000 SETRA.

1990

50-cio tysiêczna Setra zje¿d¿a z linii produkcyjnej.

1991

Po robi?cej du¿e wra¿enie prezentacji w Norymberdze i Ulm, firma Kassbohrer przedstawia swoj? now? generacje autobusów podró¿nych S 300. Go?cie z ca³ego ?wiata byli pod wielkim wra¿eniem nowego autobusu.



1992

5-tego paĽdziernika w nowym zak³adzie produkcyjnym w Ulm rozpoczê³a siê oficjalnie seryjna produkcja autobusów Setra S 200 i Setra S 300. Prasa fachowa z ca³ej Europy wybra³a generacjê autobusów S 300 do nagrody "Coach of the year 1993", przy czym autobus ten otrzyma³ najwy¿sze wyró¿nienie w?ród europejskich producentów autobusów.







1995

"Omnibus" ?wiêci swoje 100-ne urodziny. Równocze?nie dwa przedsiêbiorstwa, posiadaj?ce bogate tradycje w budowie autobusów rozpoczê³y wspólnie tworzyæ swoj? przysz³o?æ. 23 lutego 1995 powsta³a nowa firma - EvoBus GmbH. Pod jednym dachem przedsiêbiorstwa specjalizuj?cego siê w budowie autobusów, firma Mercedes-benz i Setra w partnerstwie ze wszystkimi towarzysz?cymi firmami bêda tworzyæ nowe perspektywy rozwoju.

2001

Wprowadzenie serii TopClass 400 spowodowa³o sporo niepokoju dla konkurentów, którzy byli dla tego autokaru zbyt s³abi, w nagrodê TopClass otrzyma³a presti¿owy tytu³ Coach Of The Year 2002 oraz nagrodê iF design award (nagroda za wzornictwo, przyznawana od 1954 r.) Seria TopClass 400 sk³ada siê obecnie z czterech modeli: S 411 HD, S 415 HD, S 415 HDH, S 417 HDH oraz dwupok³adowy coach S 431 DT, który jest zwieñczeniem tej grupy luksusowych autobusów turystycznych.













2003

Ostatni pami?tkowy egzemlarz serii TopClass 300 - S328DT przekazany firmie AK Autokraft.



Od wrze?nia tego roku we wszystkich autobusach Setra standardowo instalowany zostaje system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP.







2004

Premiera nowej serii ComfortClass 400 oraz wprowadzenie do opcjonalnego wyposa¿enia wszystkich serii 400 tempomatu z kamer? odleg³o?ci oraz aktywnej kontroli prêdko?ci do pojazdu poprzedzaj?cego.





2006

Mistrzostwa ?wiata w pi³ce no¿nej Mundial 2006 Niemcy. Setra i Mercedes-Benz s? oficjalnymi przewoĽnikami zawodników.



Premiera miejskiej i podmiejskiej serii MultiClass 400.



2007

Pami?tkowe zdjêcie ca³ej rodziny:



26.02.2007 - w fabryce w Ulm zjecha³ 90000 egzemplarz serii TopClass 400 przekazany firmie Arnold Reisen.






Wojtek K. - 26 mar 2007, o 17:53
" />Extra utrzymana jest ta S250 Special, nie wspomina³em, bo to taka ma³oseryjna przej?ciówka Natomiast prze bardzo podoba mi siê Wasza S 315 HDH i S 415 GT-HD ;D



RoadTrain - 6 kwi 2007, o 20:47
" />Bardzo dobry artyku³. Wszystkie opisy sa bardzo dobrze napisane. Bez problemu mozna dojsc o co chodzi (nawet jesli nie interesuje sie tym). Oby takich artyku³ów by³o wiêcej. Zachêcam wszystkich do jego przeczytania. D³ugi, ale naprawde warto.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • albionteam.htw.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cichooo.htw.pl