|
|
|
|
Mack AC "Bulldog"
ergie - 1 lut 2007, o 22:27
" />Ten model ciężarówki budowany był przez 23 lata. Od roku 1916 do roku 1939 wyprodukowano 40 tys ciężarówek. Mack AC w swojej zasadniczej wersji był 3,5 tonową ciężarówką, ale na jego bazie budowano również 10 tonowe wywrotki. Na podwoziu Macka AC budowano również samochody specjalne m.in. strażackie.
Wielu historyków motoryzacji twierdzi, że Mack AC był tym w?ród ciężarówek czym w?ród samochodów osobowych był Ford T.
Mack AC używany przez Armię Amerykańską podczas I W?. Ciężarówka wyposażona jest w koła o drewnianej konstrukcji, z masywami. Otwarta kabina pozbawiona jest przedniego okna, a posiada jedynie brezentowe fartuchy opuszczane w czasie niesprzyjającej pogody. Fartuchy te (zarówno przedni jak i boczne) miały celuloidowe "okna", które jednak szybko robiły się matowe i skutecznie ograniczały widoczność, dlatego tak naprawdę bardzo rzadki je opuszczano.
Mack AC jako strażacki pojazd ratownictwa technicznego
Ciągnik siodłowy (1924 r.) z naczep? do transportu drewna. Z przody maski widoczne jest pierwsze logo Macka. Potem zastąpił je znany obecnie sympatyczny piesek
Charakterystyczna unoszona do góry maska Macka AC i chłodnica znajduj?ca się za silnikiem.
Otwarta bo bokach kabina była stosowana w tym modelu Macka przez cały okres produkcji, czasami brak było też przedniego okna. Cało?ć miała konstrukcję drewnianą. Szyby - każda z osobna - można było odchylać ku górze. Z boku widoczny jest sygnał dźwiękowy i pod nim lampa. Montowano je po obu stronach kabiny i często były one jedynym oświetleniem przednim tych ciężarówek.
Koła w pierwszych Mackach miały konstrukcję drewnianą, potem metalową. Typowe było "obucie" ich masywami. W latach 30 zastępowana je pneumatykami, ale wcale nie powszechnie.
Reflektory przenie Macka AC mogły być zdejmowane. Ciężarówki te często były ich pozbawione. Z oświetlenia pozostawały jedynie lampy przy kabinie.
Ciężarówki Mack AC miały łańcuchowe przeniesienie napędu na tylne koła. Te zawsze miały podwojone ogumienie - zarówno masywami jak i pneumatykami.
[center]- - - [/center]
W oparciu o podzespoły ciężarówki budowany był autobus szynowy Mack ACR ( z pojedynczą osią napędową). Z ciężarówki brano wydłużoną wersję ramy podwozia wraz z sinikiem, zawieszeniem oraz charakterystyczną maskę silnika. Pierwszy model tego typu autobusu wyprodukowano w 1916 r. Późnej powstała wersja ACX ze zdwojoną osi? napędową.
Widok boczny Mack'a ACR:
Zdjęcie egzemplarza muzealnego Mack'a ACR:
Truckman - 10 lut 2007, o 16:14
" />Zaciekawiło mnie przeniesienie napędu za pomocą łańcucha Swoją drogą mocy musiał być ten łańcuszek.Jak? masę całkowitą zestawu miał AC?
ergie - 10 lut 2007, o 16:40
" />Łańcuchowe przeniesienie napędu było dominujące w dużych ciężarówkach tak mniej więcej do połowy lat 30-tych XX w. Ale jeszcze amerykański transporter czołgów z II W? M26 Pacific miał napęd łańcuchowy i to na dwie tylne osie. A jeśli chodzi o masę całkowitą Mack'ów AC to była zależna od wersji nadwozia i wahała się od ok 5 do 9 ton.
miqs - 10 lut 2007, o 18:38
" />Patrząc na te pojazdy od razu widać, że amerykańce miały silniki przed kabina Podobnie jak Truckmana, zadziwił mnie ten łańcuch, oraz tez jak to wszystko się zmieniło w ciągu 40 lat( do powstania klasyka Petka379)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalbionteam.htw.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcichooo.htw.pl
|
|
|
|