|
|
|
|
Rower w mieście
Robert Jędrzejczak - Pt mar 06, 2009 9:42 pm
Jako ogromny zwolennik rowerowego transportu chcialbym rozpoczac watek, ktory bedzie opisywal rozwiazania ITS (i nie tylko) mogace sie przyczynic do poprawy bezpieczestwa rowerzystow w miescie. Jak wiadomo, w Polsce stosunek uczestnikow ruchu drogowego do rowerzystow jest mieszany. Kierowcy samochodow raczej nie chca rowerzystow na jezdni, z kolei piesi nie zycza sobie aby poruszali sie rowerami po chodnikach. Oczywiscie rozwiazanie jest bardzo proste. Wydzielic fragment jezdni lub fragment chodnika i udostepnic go rowerzystom. Niestety, nawet jesli pojawiaja sie w polskich miastach sciezki rowerowe to czesto sa zle wykonane lub nie przemyslane. Aby zapewnic bezpieczenstwo rowerzystom na ruchliwych skrzyzowaniach warto pomyslec o detektorach ruchu. To szalenie uciazliwe, kiedy jadac rowerem co skrzyzowanie rowerzysta musi sie zatrzymac na skrzyzowaniu z sygnalizacja, nacisnac guzik i odczekac swoje. Warto potraktowac go jako rownorzednego uczesnika ruchu i podjac starania by komfort jazdy rowerem byl jak najwiekszy. Jak to osiagnac? Detektor ruchu w takiej sytuacji pozwoli rowerzyscie bez zatrzymywania sie pokonac skrzyzowanie lub zminimalizowac jego postoj na czerwonym swietle. Dodatkowo, nalezy zadbac o krawedzie jezdnia/chodnik. To norma, ze w tym miejscu wystepuje wieksza lub mniejsza krawedz, ktora jest zupelnie niepotrzebna.
transporter - Wt mar 17, 2009 10:18 am
Robert,
Do tematu dodam ciekawą prezentację z Konferencji Naukowo-Technicznej Miasto i Transport 2008, Bezpieczny system transportowy (Politechnika Warszawska, 11 grudnia 2008)
http://www.il.pw.edu.pl/~knik/konferenc ... zynski.pdf
Robert Jędrzejczak - N mar 22, 2009 6:54 pm
Ciekawy przyklad wsparcia transportu rowerowego (glownie tego o charakterze rekreacyjnym) jest linia autobusowa nr 134 w Krakowie. Laczy ona centrum miasta z zachodnimi peryferiami, gdzie sa typowe obszary rekreacyjne (zoo, las). Autobusy, ktore jezdza na tej linii sa wyposazone w specjalne platformy, ktore sa uprzymocowane do tylu kazdego z pojazdow. Platforma jest przystosowana do przewozenia rowerow. Rowerzysci, ktorzy stawia sie na przystanku poczatkowym minimum kilka minut przed wyjazdem autobusu moga zamontowac rower pod nadzorem kierowcy na platformie. Rowery sa zabezpieczone. Autobus przewozi rowerzystow i ich rowery do samego konca trasy, gdzie istnieja trasy rowerowe do jazdy rekreacyjnej. Platformy sa bezpieczne i sprawdzone, warto w wielu miastach pomyslec o tego typu wsparciu rowerzystow, ktorzy zadko moga wniesc rower do autobusu, a np. odleglosc od miasta do ciekawego obszaru rekreacyjnego jest dla nich zbyt odlegla.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalbionteam.htw.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcichooo.htw.pl
|
|
|
|