ďťż
  Scania 164L Longline 4x2



SmalTrak - 25 lut 2009, o 21:52
" />Witam wszystkich, którzy zechcieli tu zajrzeć.

Dziś rozpoczynam relację z budowy Scanii Longline, która w dużej mierze będzie opierać się o części konwersyjne i scratch building. Ponieważ ilość poruszających się po europie Longline'ów nie jest duża, nie znalazłem wśród nich egzemplarzu odpowiadającemu moim gustom. Stwierdziłem więc, że kolorystykę pojazdu wybiorę ja. Najprawdopodobniej będzie ona polakierowana na czarny kolor. Piszę najprawdopodobniej, bo decyzji jeszcze ostatecznie nie podjąłem.
Podczas budowy, będę starał się każdy element pojazdu wykonać z taką dokładnością i starannością żeby jak najwierniej odzwierciedlał on rzeczywistość. Dlatego też ramę postanowiłem zbudować samodzielnie. Wygląd i jakość ramy Italeri nie zaspokajała moich potrzeb.
Jeśli zapomniałem jeszcze o czymś napisać to proszę śmiało pytać. Dawno nie prowadziłem relacji od początku. Założenie jest jedne - wykonać w pełni redukcyjny model.

Dziękuje za uwagę. Czas na zdjęcia z dotychczasowych poczynań.

Zacząłem od dokładnego rozrysowania i wycięcia profilów ramy na polistyrenie o grubości 0.5mm. Przy budowie ramy opierałem się na wymiarach rysunku technicznego Scanii Torpedo 4x2.





Przyszedł czas na sklejenie ze sobą wszystkich profilów. Do tej czynności potrzebny mi był metalowy kątownik, taśma, pęseta oraz super glue.



Wycięte wcięcie dla silnika.



Dalsze zdjęcia ukazują sklejone już wszystkie profile ramy. Teraz podłużnice czeka obróbka ręczna, czyli szlifowanie nadmiaru super glue.









I ostatnie zdjęcie. Przymiarka do ramy podstawy siodła oraz siodła. Oba elementy to wyrób KFS.



Rama zgodnie z oryginałem otrzyma jeszcze sporą liczbę śrub oraz dziur.

Pozdrawiam.




Wojtek K. - 25 lut 2009, o 22:04
" />Zasiadam na widowni i życze powodzonka, bo projekt i prace wyglądają zacnie



miqs - 26 lut 2009, o 00:13
" />No Smal elegancki projekt. Będę bacznie śledził aktualizacje.



Gość - 26 lut 2009, o 07:41
" />Również zaczynam śledzić temat, projekt mnie bardzo zainteresował widzę że profesjonalnie podchodzisz, na pewno chwilę zajmie budowa, ale efekty będą tego warte, pozdrawiam i czekam na kolejne relacje z budowy tego ciekawego auta.




Mateusz C - 26 lut 2009, o 10:50
" />No i to się ceni Smal, oby tak dalej Pełna dokumentacja i odwzorowanie a nie "łe no tak mi się wydaje". Życzę wielu miłych chwil spędzonych przy modelu, bo ty nie miłych będzie na pewno sporo



Kuba J. - 26 lut 2009, o 10:50
" />Nie no mówcie co chcecie, ale jeszcze trochę i modele takie jak robię chociażby ja.. nie będą miały prawa bytu na konkursach typu mtm. Naprawdę smal podobnie jak Piotr B i inni scratch builderzy macie u mnie pełen respekt.

Przyniosłem wiadro popcornu i beczkę coli, siadam w pierwszym rzędzie o ile są jeszcze miejsca i czekam na kolejną aktualkę. Mam nadzieję, że będę mógł zjeść trochę tego popcornu bo będzie co oglądać a nie pokażesz dopiero skończonego modelu



janex - 26 lut 2009, o 15:00
" />Ja też zasiadam na widowni i mama nadzieję ze ta relacja nie skończy się na jednej stronie. Kuba podziel się popcornem, colą nie musisz bo mam beczkę piwka

P.S. Czy polistyren którego użyłeś do wykonania ramy nie powinien mieć 1mm??



SmalTrak - 26 lut 2009, o 15:17
" />
">P.S. Czy polistyren którego użyłeś do wykonania ramy nie powinien mieć 1mm??

Mógł mieć 1mm, ale najczęściej stosuje się 0,5mm ze względu na łatwiejsze cięcie. Po sklejeniu ze sobą wszystkich profili ma ona taką samą sztywność jak oryginalna rama Italeri.

Ta relacja na pewno nie skończy się na jednej stronie. Teraz zabieram się za poprzeczki. Posiadam dokładne zdjęcia ramy więc będzie ona wyposażona w jak najwięcej szczegółów.

Dzięki.



Kuba J. - 26 lut 2009, o 15:30
" />Smal.. może 6x2?



SmalTrak - 26 lut 2009, o 15:34
" />Czekałem aż ktoś to zaproponuje. No więc uprzedzam, że zbuduje ją tylko w konfiguracji 4x2, bo właśnie taka mi się najbardziej podoba. Długa kabina, dwie osie - cudo.



M@rcin - 26 lut 2009, o 15:56
" />Mmm.. Fajnie fajnie! Takie tematy lubie najbardziej! Powodzenia życzę i czekam na nastepny up



ScaniaV8 - 26 lut 2009, o 16:28
" />Witam

To mi się podoba,profesjonalne podejście do modelu Czekam na następną aktualizacje.

Pozdrawiam



Gość - 26 lut 2009, o 17:22
" />
">Czekałem aż ktoś to zaproponuje. No więc uprzedzam, że zbuduje ją tylko w konfiguracji 4x2, bo właśnie taka mi się najbardziej podoba. Długa kabina, dwie osie - cudo.

Mnie by się jednak 6x2 widziała, ale ja nie zasiadam w jury więc nie ważne, dwuosiowa też będzie kozacka.



Mateusz C - 26 lut 2009, o 20:21
" />4x2 bardziej kozacko wygląda



Kuba J. - 26 lut 2009, o 20:47
" />dla mnie 6x2 podobnie jak dla Łukasza kozaczyłaby bardziej.. 4x2 taki jamnik...



Piotr Boczarski - 26 lut 2009, o 21:09
" />No brawo Paweł. Bardzo porządnie to wygląda. Czysto i dokładnie…Mnie tylko ciekawi, czy w tej wersji rama w przedniej części nie powinna się rozszerzać, aby był miejsce na silnik? W końcu to V8. Na rysunkach Scanii jest to wyraźnie widoczne.

Jak ktoś już tu pytał o grubość polistyrenu, to jego parametry są uzasadnione przede wszystkim tym, że 0,5 mm w skali 1/24 daje nam mniej więcej proporcjonalne wymiary w stosunku do skali rzeczywistej (1/1).
Z reguły oryginalne podłużnice są gięte ze stali o grubości 7-8mm, co w skali 1/24 daje nam 0,29-0,33mm. Gdybyśmy wybrali polistyren 1mm, to oznaczałoby to nic innego, jak to, że oryginał ma podłużnice z 24mm blachy. Toż to czołg normalnie Gdzie tu proporcje?
Chcąc je zachować, ale i nie martwić się czy nasz element zda „próby wytrzymałości”, należy wybrać coś pomiędzy. Stąd polistyren 0,5mm jest trafionym wyborem. W przypadku wszelkiej maści ceowników, można wzmocnić je, wprowadzając w wewnętrzne krawędzie styków klej cyjanoakrylowy. To w zupełności wystarczy. Przetestowałem na sobie i moja rama się trzyma do dziś .

Bardzo ambitny model się zapowiada. Z chęcią będę oglądał.
Pozdrawiam
P.B.



SmalTrak - 26 lut 2009, o 21:17
" />Dobrze wiem o tym, że rama w okolicach silnika powinna się rozszerzać. Ponieważ to rozejście nie jest tak mocne, jak np. w Volvo to postanowiłem ramę wyciąć jako prostą. Rozszerzenie ramy zrobi się można powiedzieć samo, bo poprzeczka podtrzymująca silnik na początku ramy jest szersza niż poprzeczka za nim. W ten sposób rama rozszerzy się i będzie zgodna z oryginałem. Mógłbym to jakoś zobrazować, ale sądzę, że można to sobie wyobrazić. Tym bardziej jeśli ktoś już sklejał Scanie.

Dziękuje wszystkim za miłe słowa.



miqs - 27 lut 2009, o 07:21
" />
">Toż to czołg normalnie A Longline ma nie daleko do takiej konstrukcji.



Piotr Boczarski - 27 lut 2009, o 13:46
" />Niby tak... Jednak elementy z tak "pancernej stali" w modelu ciężarówki wyglądają co najmniej śmiesznie. Trzeba dbać o proporcje po prostu.



miqs - 27 lut 2009, o 18:37
" />Spoko, przecież żartowałem, nie



pazio - 28 lut 2009, o 11:40
" />Smal projekt naprawdę robi wrażenie. Wielki plus za to że robisz ramę od podstaw, chętnie będę śledził poczynania bo być może i ja skuszę się kiedyś na tak zaawansowaną budowę modelu Życzę powodzenia



SmalTrak - 3 mar 2009, o 23:03
" />Na aktualizacje trzeba będzie poczekać do weekendu, ale obiecuje, że będzie ciekawie.

A tym czasem mam pytanie. Szukam odpowiedniego materiału do wykonania imitacji śrub/nakrętek na ramie. Posiadam blaszkę Abera, ale o ile średnicą odpowiadają oryginałowi to ich grubość jest stanowczo za mała.

Chętnie przyjmę link do sklepu, w którym będą DOSTĘPNE profile sześciokątne różnej średnicy.

Pozdrawiam i dzięki za wsparcie.



Piotr Boczarski - 3 mar 2009, o 23:25
" />http://www.paper-hobby.com/index.php?cPath=44_144



SmalTrak - 3 mar 2009, o 23:52
" />Za ten link masz u mnie ogromne piwo przy najbliższym spotkaniu. Cudowna strona i akcesoria. Czuje, że będzie grubo!



Piotr - 4 mar 2009, o 16:56
" />Smal posiadam śrubki i nity z tego sklepu najlepiej bierz średnice od 0,8 mm mniejsze średnice możesz zastąpić blaszką Aber-a(są tak samo cienkie i małe), a ta średnica którą podałem jest odpowiednikiem śrub z KFS(te najmniejsze) jeden minus jest tego sklepu, że trzeba zrobić zakupy powyżej 25zł(jak dobrze pamiętam) i długo czekałem na paczkę, ale warto jest czekać dobrze się je wycina i nakłada(klei) na model, potem zalać wystarczy CA i mamy śrubę jak z plastiku.



Wojtek K. - 16 mar 2009, o 19:01
" />Paweł gdzie ten update... czekam z niecierpliwością



SmalTrak - 16 mar 2009, o 21:55
" />Staram się jak mogę, ale czasu nie idzie kupić. Do nadchodzącego weekendu lub w sam weekend powinna być aktualka. Mógłbym w sumie zrobić już ją teraz, ale chcę dać konkretniejszy update, a nie tak po trochu.



SmalTrak - 22 mar 2009, o 17:53
" />UWAGA! Zdjęcia w pełnym rozmiarze (1024x768) pojawiają się na osobnej karcie.

Postarałem się i dokończyłem elementy, które już pewien czas czekały na obróbkę. Udało mi się do tej pory wykonać 3 poprzeczki. Do zrobienia zostały mi jeszcze 2 najtrudniejsze, ale i na nie przyjdzie czas.

Rozpisywać się raczej nie trzeba ponieważ zdjęcia wszystko mówią. Oczywiście każda dziura w poprzeczce jest zgodna z oryginałem. Kilku może brakować, ale...

Cały proces tworzenia zaczynamy oczywiście od rozrysowania.



A następnie od wycinania i szlifowania.





A oto owoc pracy. W stosunku do Italeri poprawiłem dodatkowo kształt poprzeczki.



Każda poprzeczka była wykonywana takim samym sposobem więc większej ilości zdjęć z budowy pozostałych nie robiłem.

Tak wyglądają poprzeczki w oryginale.



Swoje starałem chociaż trochę do nich upodobnić.





Odzwierciedleniem poprzeczki powyżej jest pierwsza z lewej (jeszcze nie ukończona, boki zostaną prawdopodobnie troszkę przedłużone).



Małe porównanie:





I na koniec przymiarka części, które dotychczas wykonałem:





Dziury na podłużnicach ramy oczywiście się pojawią.

Pozdro.



Wojtek K. - 22 mar 2009, o 18:25
" /> Brak mi słów, żeby to opisać ! Kozak, mistrz i w ogóle !



Mastercio - 22 mar 2009, o 19:00
" />

Jak wyżej, brak słów. Przez ciebie teraz musze się zając podnoszeniem szczęki z podłogi.



ScaniaV8 - 22 mar 2009, o 19:10
" />Witam

Teraz Pawle dałeś do pieca pięknie to wszystko wygląda

Pozdrawiam



miqs - 22 mar 2009, o 19:29
" />Lubuskie pada na kolana



seba - 22 mar 2009, o 19:33
" />FAJNIE!!!

Taka ciekawa relacja a ja bym jej nie widział. Ban na modelwork to była znak, aby poszukać nowego miejsca do bytowania. Fajnie, że trafiłem na Twoją relacje, będę miał, kogo podglądać.

Mam pytanie, krytyka wskazana czy tylko przychylne komentarze?



miqs - 22 mar 2009, o 19:35
" />
">Mam pytanie, krytyka wskazana czy tylko przychylne komentarze? Oczywiście, że krytyka jest mile widziana, bo to pozwala nam być lepszymi i poprawiać swoje błędy. Każdy cieszy się jeżeli ktoś zauważa nowe błędy ponieważ to pozwala unikać ich w przyszłości.



SmalTrak - 22 mar 2009, o 19:43
" />Dobrze myślę, Voseba?

Oczywiście krytyka jest najważniejsza choć staram się budować modele tak, aby błędów do wytknięcia było jak najmniej.

Dzięki za komentarze.



seba - 22 mar 2009, o 19:48
" />
">Dobrze myślę, Voseba?


tiaaaa.....

udzielasz się na mw? Poprzeczki to wersja finalna?



SmalTrak - 22 mar 2009, o 19:53
" />
">Dobrze myślę, Voseba?


tiaaaa.....

udzielasz się na mw? Poprzeczki to wersja finalna?

Czasami. Głównie wtedy, kiedy trzeba poprawić niektórych pseudo specjalistów.

Poprzeczki nie są skończone. Nie ma jeszcze w pełni skończonego elementu jak narazie.



seba - 22 mar 2009, o 19:57
" />To już wiem, kto mnie poprawiał



milmak - 22 mar 2009, o 20:52
" /> Wymiatasz chłopie!!! Patrząc na twoją ramę, moją musze robić od nowa> Oby tak dalej



Piotr Boczarski - 22 mar 2009, o 21:15
" />No brawo Paweł. Porządnie to wygląda. Aż miło się patrzy.
Scania robi te poprzeczki, jak ser szwajcarski



Kuba J. - 23 mar 2009, o 15:27
" />Paweł, naprawdę nie wiem co powiedzieć... Przede wszystkim podziwiam Cię, że znajdujesz czas na to... może nie doczytałem ale.. silnik tez chcesz rypnąć od podstaw?

P.S. Witamy na PKMC voseba, pokaż u nas swoją LB



SmalTrak - 23 mar 2009, o 18:51
" />Silnika od podstaw robić nie będę, ale w dużym stopniu chcę go przerobić/zmodyfikować.

Dzięki za komentarze. Jak zawsze dodają powera do pracy.



SmalTrak - 8 maja 2009, o 15:04
" />Nie, nie. To nie jest kolejna aktualizacja.

Chciałem się zapytać któregoś z inżynierów w jaki sposób wykonać odpowiednie rozejście ramy w okolicach silnika. W Volvo jest to zadanie ułatwione, bo wyraźnie widoczne są kąty gdzie rama się rozszerza. W Scanii jest już gorzej ponieważ rozszerza się ona łagodnie bez widocznego zgięcia w ramie. Samoczynne rozejście ramy poprzez przyklejenie szerszej poprzeczki na początku i węższej na końcu nie powiodło się, bo nagięła się ona nierównomiernie po obu stronach. Czekam na sugestie i pomoc w temacie.

Pozdr.
Bob Budowniczy



janex - 8 maja 2009, o 16:43
" />Właśnie czekałem aż dojdziesz do tego momentu przy budowie ramy i ciekaw byłem jak to rozwiążesz.
A może delikatnie podgrzać plastik i wygiąć.



MiloszKr - 8 maja 2009, o 22:01
" />Raczej podgrzewanie Hipsu nie było by odpowiednim sposobem na wygięcie belek podłużnic. Ja jaki mam pomysł to przyszlifować miejsce pilniczkiem w którym miało by być ów załamanie.



seba - 9 maja 2009, o 05:44
" />mozesz pokazac fotke oryginalnej ramy na ktorej sie wzorujesz?



SmalTrak - 4 cze 2009, o 20:23
" />Seba konkretnego zdjęcia całej ramy nie mam. Mam kilka zdjęć, na których widać ramę z różnych stron. Dla mnie nie stanowi to problemu.

A żebyście sobie nie pomyśleli, że znowu odpuściłem i robota stoi w miejscu postanowiłem zrobić kilka zdjęć tego, co do tej pory zrobiłem.

Ponieważ rama z poprzedniej strony posiadała kilka błędów postanowiłem zbudować ją na nowo. Teraźniejsza posiada już odpowiednie rozejście, które uzyskałem poprzez odpowiednie wycięcie węższych profili podłużnic. Pokusiłem się również o ponowne zbudowanie poprzeczek i dorobienie jeszcze dwóch pozostałych nad którymi poległem w poprzedniej wersji. Jedna z nich jest jeszcze nie skończona, a pozostałe czeka drobna obróbka. To by było na tyle. Kolejny update, który tym razem będzie konkretny i ciekawy powinien pojawić się mniej więcej tydzień po 16 TS.





A to poprzeczki, o których wspomniałem wyżej. Tym razem pomęczyłem się i postanowiłem je zrobić:



Rodzina w komplecie:



Porównanie Ja vs. Italeri:



I na koniec drobna przymiarka:



Pozdrawiam



Mateusz C - 4 cze 2009, o 20:37
" />Nie no Paweł, obok Macka (nie z klanu) jesteś kolejnym kozakiem



pazio - 4 cze 2009, o 20:44
" />Składam pokłon dla Ciebie. Stwórzmy jakiś model, Ty złożysz a ja pomaluje haha nie no joke



miqs - 4 cze 2009, o 21:05
" />
">Ja vs. Italeri: 3:0 chyba jasne...



MiloszKr - 4 cze 2009, o 21:20
" />Oj jak widzę takie ciężką prace to aż korci człowieka by na bazie wymiarów robić od podstaw. Super sprawa i myślę że model z Twojej wytwórni będzie mocny.



Bodzio - 5 cze 2009, o 14:45
" />Respekt . Kawał dobrej roboty .

Pozdrawiam.



Praetorian - 12 cze 2009, o 20:14
" />Jesteś hardkorem
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • albionteam.htw.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cichooo.htw.pl