|
|
|
|
Skrêtne osie
NobelEXC - 25 sty 2007, o 18:03
" />Wiêkszo?æ naczep do transportu ponadgabarytowego wykorzystuje skrêtne osie, w niektórych s? to 1,2 lub 3 a w bardziej specjalistycznych wszystkie. Wyró¿niamy sterowanie osi za pomoc? pilota, impulsu z siod³a. PoĽnie wrzuca kilka schematów.
przyk³ad jak dzia³a taki sprzêt w praktyce:
Kuba J. - 26 sty 2007, o 17:41
" />Franke Franke Franke !!!!!!!! dok³adnie na tym samym aucie siê wzorujê P z tabliczk? STOFFI za szyb? P fotki tej naczepy tez gdzie? mia³em P ale niestety nie w akcji. Naprawdê super to wygl?da. Respekt dla kierowcy i pilotów.
Marcin - 26 sty 2007, o 20:28
" />No naczepka niezla. A ten impuls z siodla to w jaki sposob jest wysylany i odbierany??
sbzdz - 26 sty 2007, o 20:44
" />W du¿ym skrócie: przy obrotnicy znajduj? siê kliny, które przekazuj? sygna³ na dwa si³owniki, które przet³aczaj? p³yn w instalacji hydraulicznej naczepy i powoduj? ró¿nicê ci?nieñ w instalacji. I tam gdzie ci?nienie ro?nie si³owniki przy osiach rozprê¿aj? siê, a tam gdzie ci?nienie maleje, si³owniki chowaj? swoje t³oczyska. To powoduje skrêt osi. Trochê to po laicku, ale mo¿e kto? to opowie jêzykiem technicznym ;D
Marcin - 26 sty 2007, o 20:53
" />Mniej wiecej kapuje o co chodzi. Dzieki
Wojtek K. - 26 sty 2007, o 22:11
" /> ">Trochê to po laicku, ale mo¿e kto? to opowie jêzykiem technicznym ;D
Zapewne zrobi to M³ody ;D Nie no S³awku fajnie to wyt³umaczy³e?. Dziêki
M³ody - 1 sty 2008, o 23:55
" />Jasne, ¿e to zrobiê :evilgrin0039: !!! Szkoda tylko, ¿e dopiero po roku siê skapn±³em, ¿e mo¿na tu co¶ jeszcze napisaæ...
P³yta sprzêgowa jest oznaczona numerem "1" - podczas, gdy ci±gnik skrêca w lewo, p³yta obracaj±c siê w lewo wraz z siod³em poci±ga za sob± d¼wigniê, która z kolei obraca wahad³o "2" w prawo, powoduj±c chowanie siê t³oczyska w si³owniku "3" oraz wyci±ganie t³oczyska z si³ownika "4" D¼wignia w wahadle jest zamocowana ruchomo tak, aby mog³a dopasowaæ swoj± d³ugo¶æ do k±ta obrotu p³yty sprzêgowej. Aby ko³a naczepy skrêca³y w kierunku przeciwnym do kierunku skrêtu ci±gnika obwody si³owników musz± siê ze sob± krzy¿owaæ tak, aby prawy si³ownik z ³abêdziej szyi sterowa³ lewym si³ownikiem sterowania ko³ami i adekwatnie lewy si³ownik ³abêdziej szyi sterowa³ prawym si³ownikiem sterwania ko³ami. Tak wiêc gdy t³oczysko w si³owniku "3" siê chowa, powoduje przet³aczanie cieczy w obwodzie z si³ownikiem "6", wypychaj±c w ten sposób z niego t³oczysko. I identyczna sytuacja jest w drugim obwodzie tyle, ¿e dzia³a w drug± stronê... Czyli si³ownik "4" wyci±gany przez wahad³o, wymusza przet³aczanie cieczy w obwodzie, powoduj±c w ten sposób wpychanie t³oczyska do si³ownika "5". Si³owniki "5" i "6" powoduj± obracanie sterowanika"7", który obracaj±c siê w prawo lub w lewo steruje ko³ami poprzez dr±¿ki. Si³owniki stosowane w takich uk³adach to si³owniki dwustronnej reakcji dlatego posiadaj± dwa obwody. Dok³adniejsz± zasadê dzia³ania si³ownika przedstawia przygotowany przeze mnie rysunek:
Przedstawi³em na tym obrazku si³owniki w przekroju. Na czerwono oznaczony jest korpus si³ownika, na srebrno t³ok z t³oczyskiem (t³oczysko to ten d³u¿szy element, który wysuwa siê z si³ownika). Jak widaæ t³ok dzieli komorê robocz± si³ownika tak jakby na dwie czê¶ci - oznaczy³em je odpowiednio kolorami "zielonym" i "niebieskim". I w ten sposób si³owniki powinny byæ ze sob± po³±czone, gdy¿ widaæ wyra¼nie, ¿e komora niebieska ma sporo wiêksz± objêto¶æ ni¿ komora zielona, która jest pomniejszona o przestrzeñ zajmowan± przez t³oczysko. Tak wiêc na górze pokazany jest uk³ad wy¶rodkowany - czyli w naszym wypadku do jazdy "na wprost". W komorze zielonej i niebieskiej obu si³owników s± takie same ilo¶ci cieczy. Gdy w prawym si³owniku zaczniemy wciskaæ t³oczysko, t³ok spowoduje przet³aczanie cieczy z niebieskiej komory do komory niebieskiej lewego si³ownika. W tym czasie, gdy wciskane jest t³oczysko w prawym si³owniku, zwiêksza siê objêto¶æ jego zielonej komory, co umo¿liwia znów przet³aczanie siê do niego cieczy z zielonej komory lewego si³ownika. Tak wiêc widaæ, ¿e cieczy ani nie przybywa ani nie ubywa tylko jest poprostu przet³aczana. I w ten sposób dzia³aj± si³owniki dwuobwodowe. Takie te¿ s± stosowane w koparkach, ³adowarkach itp... Inaczej jest natomiast np.w wywrotkach. Tam s± si³owniki jednoobwodowe. Gdy si³ownik jest "z³o¿ony" nie ma w nim prawie wcale cieczy. Gdy w ci±gniku w³±czymy pompê, zacznie ona wt³aczaæ do si³ownika ciecz ze zbiornika, który zazwyczaj zamontowany jest z boku ramy lub na niej. Gdy z wywrotki zostanie wysypany ³adunek, wystarczy ustawiæ zawór w taki sposób, aby umo¿liwi³ wypuszczenie cieczy z si³ownika. Ciê¿ar muldy naczepy spowoduje sk³adanie siê si³ownika i wypychanie z niego cieczy z powrotem do zbiornika.
Mam nadziejê, ¿e ju¿ teraz skrêtne osie nie maj± przed Wami zbyt wielu tajemnic Oczywi¶cie wielu spraw tu jeszcze nie poruszy³em ale o zawieszeniach, skrêtnych osiach itd mo¿naby napisaæ ksi±¿kê...
Pozdrawiam, M³ody
TiroManiaK_2006 - 2 sty 2008, o 15:04
" />Dobry skrawek Materia³u Bartku jak by kto¶ chcia³ pisaæ o skrêtnych osiach jako temat pracy dyplomowej b±d¼ broniæ pracy w technikum.
Dobrze to wyt³umaczy³e¶ i teraz nawet ja wiem jak to dzia³a.. a mia³em troszku inne pojecie na ten temat i swoj± teoriê która wyda³a siê poprawna. No có¿ teraz wiem ¿e siê myli³em :happy0162:
DoBo - 20 mar 2009, o 20:07
" />Zgodnie z sugesti± Kuby wklejam link do ciekawej relacji z pokonywania dwóch bardzo ostrych zakrêtów:
http://modelisme.forumavie.com/un-convo ... vt624.html
miqs - 20 mar 2009, o 20:11
" />Masakra Ciekawi mnie tylko czy oni nie wiedzieli, ¿e pierwszego bez koparki nie przejad±? Wygl±da³o to tak jakby naczepa ugrzêz³a.
Mateusz C - 20 mar 2009, o 21:10
" />Ja piernicze, hardo hardo. Swoj± drog± ciekawi mnie, co siê dzia³o z ci±gnikiem skoro powsta³y takie ¶lady od tylnych prawych opon:
http://modelisme.forumavie.com/download ... bd672fd855
DoBo - 21 mar 2009, o 15:24
" />Widaæ ¿e ci±gniêty by³ przez holownik wiêc pewnie st±d te ¶lady. Ko³a by³y ustawione trochê bokiem i guma z opon zosta³a na asfalcie w momencie przeci±gania ci±gnika
kruko95 - 21 mar 2009, o 15:42
" />chyba ze go pchali od ty³u razem z niskopodwoziówk± . hahha
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plalbionteam.htw.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcichooo.htw.pl
|
|
|
|