Uk³ad doprawadzaj±cy powietrze



Banshee777 - 18 lut 2007, o 23:03
" />Mo¿e i siê o?mieszê, ale w zasadzie kto pyta nie b³?dzi, a ja nie jestem na polibudzie. Chcia³bym zapytaæ, dlaczego powietrze zanim trafi do kolektora ss?cego, przechodzi przez ch³odnicê i co w niej w³a?ciwie robi, skoro ch³odnica jest systemem hydraulicznym? Zwiêkszenie jego gêsto?ci? Nie mam bladego pojêcia... :-

P.S. Pytanie raczej do dzia³u mechanicznego, a nie traktuj?cego g³ównie o nowych technologiach, ale nie znalaz³em lepszego miejsca.

@Mod: Bardzo dobry temat wybra³e? Mnie równie¿ to ciekawi, wiêc poczekam na odpowiedzi




M³ody - 19 lut 2007, o 12:28
" />No wiêc wygl?da to nastêpuj?co - Ch³odnice w ciê¿arówkach s? hydrauliczno-pneumatyczne - a wiêc wystêpuje w nich komora na p³yn ch³odz?cy, który siê w niej sch³adza i podem utrzymuje temperaturê komory silnika. A je?li chodzi o komorê powietrzn? to trafia do niej powietrze w nastêpuj?cy sposób. Poprzez wlot powietrza (umieszczony zazwyczaj na tylnej ?cianie kabiny lub z boku) przelatuje przez filtr, który go oczyszcza z py³ów i kurzu unosz?cego siê nad jezdni?. Nastêpnie jest zasysane przez sprê¿arkê turbosprê¿arki i t³oczone do ch³odnicy, gdzie jest wstêpnie sch³adzane - po wstêpnym sch³odzeniu w ch³odnicy, dostaje siê do kolektora dolotowego - ale zanim tam doleci, jest jeszcze dodatkowo sch³adzane przez tzw. Intercooler - czyli zamarzniêt? spiralkê, która jest umieszczona miêdzy kolektorem a ch³odnic? - no i takie sch³odzone powietrze trafia do komory spalania... Ale nadal nie wiadomo po co ten ca³y proces... No wiêc jak ogólnie wiadomo, gazy (do których nale¿y powietrze), ulegaj? rozszerzalno?ci temperaturowej - podobnie jak ciecze i ró¿ne materia³y typu metale itp - tak wiêc po sch³odzeniu powietrze zmniejsza swoj? objêto?æ i w bardziej skupionej postaci dostaje siê do komory spalania. Jak wiadomo - Diesel im ma wiêksze ci?nienie sprê¿ania, tym wiêksz? daje energiê przy eksplozji mieszanki oleju z powietrzem. Tak wiêc je?li zimne, skupione powietrze dostanie siê do komory, podczas sprê¿ania gwa³townie ro?nie jego temperatura i ulega rozszerzeniu - czyli dodatkowo wzrasta jego ci?nienie i dziêki temu znacznie ro?nie ci?nienie sprê¿ania. Tak wiêc podsumowuj? ca³y ten proces polega na zwiêkszeniu ci?nienia sprê¿ania aby uzyskaæ jeszcze wiêksz? moc silnika - tak to najkrócej mo¿na uj?æ



Banshee777 - 19 lut 2007, o 17:12
" />Zmieni³e? me przypuszczenia w praktyczn? wiedzê. Bardzo dziêkujê! ;D
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • albionteam.htw.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cichooo.htw.pl